Saturday, October 11, 2003

Bakat

Saya berkawan tidak pandang pada pangkat, kekayaan, kecantikkan dan keturunan.
Itu semua saya tidak hairankan! Pangkat koporat tinggi mana sekali pun, kekayaan setinggi Bill Gates atau kecantikan nak rak Britney Spheres atau keturunan seperti Sultan Brunei sekali pun, saya tidak heran.

Tapi yang sangat saya tabik ialah kepandaian dan kesopanan. Memang susah mendapat kawan seperti ini. Saya rasa bernasib baik sebab banyak kawan-kawan orang seperti ini. Mereka tak menampakkan keilmuan, pakaian tidak seberapa, hidup pun sederhana tapi saya tau mereka orang yang berilmu tinggi.
Saya baru saja habis baca profil sorang penulis wanita. Berkerja penuh-masa, 3 orang anak bersekolah, tidak ada pembantu rumah dan sudah mengeluarkan 5 buah novel. Itu yang saya kata kepandaian yang saya irikan. Sudahlah dia berkerja 8 jam, balik rumah pula membuat kerja rumah, masak, basoh baju, berkemas, mencuci pinggan...itu pun setelah pekat mlm baru dia boleh duduk menulis novelnya!
Pernahkah dia berehat?
Bilakah dia dapat tidur?
Memang saya puji dia. Saya rasa tidak larat dan tidak bertenaga seperti dia. Barangkali tempat dia berkerja memberi dorongan atau inspirasi untok dia menulis atau pun memang dia berbakat.
Saya sungguh puji orang berbakat seperti ini sebab kebanyakkan orang yang ada di dunia ini sederhana sahaja seperti saya.

No comments:

Post a Comment