Monday, January 12, 2004

Sofia

sofiaWithdad


Malam tadi lepas solat Ishak, saya menerima panggilan telefon dari ibu Sofia. Sofia berumur 2 tahun setengah, anak pada ibu melayu dan bapa mat salleh USA.

Dia: Kak, hubby kena outstasyen 2 minggu, tolonglah datang jagakan Sofia.
Saya: Rumah engkau jauhlah, ulang-alik makan 25 km tau?
Dia: Kak, tolonglah, saya tak dapat ambil cuti. Last minute macam ini, tak de orang boleh tolong. Please, kak.
Kak, saya bayarlah, oklah, satu jam US $3, boleh tak?
Saya: Em, malaslah!
Dia: OK,ok...US$3.50 sejam?
Saya: Oklah tapi ingat, lain kali mesti kasi notis cepat sikit, last minit macam ini tak boleh!
Dari pukul berapa?
Dia: 7.30 pagi sampai 2 ptg.
Dalam hai ini berkata aduh, kena keluar rumah 6.15 pagi (mesia time 5.15).
Dia: Iyelah kak, 7.30 pagi kena sampai sini.
Saya: Alamak, pagi sangat!
Dia: Tolonglah, kak!

Sebab takut terbangun lambat, sepanjang malam tak berani melelapkan mata dengan nyanyak. Ini sementara tunggu solat fajar, boleh mausk entri pendek ini.
Solat fajar bermula dari 5.50 pagi, kira tidaklah kelam-kabut sangat. Kesihan pula kalau saya tidak rela membantu, tidak ada siapa lagi ibu Sofia dapat minta bantuan menjagakannya.
Hari ini pula cuti umum hari Dewasa, anak dan hubby ada di rumah. Tapi USA base tak ikut cuti umum Jepun, jadual mereka mengikut USA.

No comments:

Post a Comment