Friday, February 27, 2004

Apa ada pada nama!

Kelakar betul bila baca blog Kak Yan tentang peragai orang dulu dan cara mereka membesarkan anak. Ini pun saya ingin ceritakan hal orang dulu.
Bapa saya pernah mengatakan yang nama saya diambil dari ayat qur'an tapi dah nak masuk setengah abad pun (belum lagi) masih belum terjumpa ayat ini.
Malam tadi dinampakkan ayat ini pada saya (alhamdullilah), Surah 25 Al-Furqan, ayat 28. Ada tertulis KHA-LI-LA (Kha-LamYa-LamAlif) bermakna "intimate friend=teman akrab". Kenapa pula dieja Ha-Le-La?
Sebab pegawai yang menuliskan nama untuk mendaftar sijil lahir ialah orang Cina. Bapa saya yang dari India menyebutnya sebagai ha-le-la!
Saya rasa nama nama ini ganjil. Kalau masuk search engine google...
halela=sejenis tarian dari Hawaii, sejenis urat kayu herbal dan
nama tempat di Israel.
Sudah 25 tahun berumah tangga pun, Otto tak pandai sebut nama ini. Ha-Re-Ra atau Re-Ra!

Sebelum hari raya puasa yang lalu saya hantarkan cek untuk menunaikan bayaran zakat fitrah (ikut senarai Jepun) pada Pak Cik di Melaka. Namanya Jalil tapi cek itu tak diluluskan sebab nama yang saya tulis salah. Salah?
Sebenarnya bukan Jalil, tapi JAHIL yang didaftarkan dalam kad pengenalannya.
Ceritanya semasa menukar pada kad pengenalan baru, pegawai tersalah tulis dan dia tak perasan sampai bertahun!

Maksud nama Jahil itu memang tidak elok dan saya sarankan pada pakcik buat pembetulan. Saya terangkan makna "jahil" padanya orang yang bodoh dalam Islam, orang yang tak mengetahui ajaran Islam.
Balas pakcik, "alahai dah nak mati, biarkanlah. Maleh nak poii tukar!"

Sekarang saya perhatikan banyak orang namakan anak mereka dengan nama yang dipetik dari qur'an. Kekadang susah menyebut nama yang tidak pernah didengar. Kalau anak tu diberi nama yang panjang dan dipanggil dengan nama sengkatan, "imi wa nai" orang Jepun kata.
Tak berfaedah.

Tapi orang dulu pula ambil nama asal sedap mulut saja. Arwah nenek namanya Lembab, sepupunya Hitam. Arwah datuk dipanggil - Kling, adik dia Piyah.

Pernah terbaca (dah lupa di mana) kita seharusnya memanggil anak dengan nama penuh yang diberikan sebab di Hari Pengadilan nanti, kita dipanggil oleh-Nya dengan nama penuh yang diberi. Oleh itu eloklah tidak dipendekkan nama (atau panggil diri dengan nama nick) sebab nanti tak kenal pula nama sebenar yang dipanggil!

Anak sedara saya (berumur 6 tahun) diberi nama Muhammad. Saya selalu menyakatnya.
saya: Nama apa?
Dia: Muhammad
saya: Muhammad apa?
Dia: Muhammad aja...marah.
saya: oh, Muhammad Aja.
Dia: Bukan, Muhammad aja, tak suka mak long Jepun.

No comments:

Post a Comment