Wednesday, September 09, 2009

Tatkala pembangkang menang...09/09/09

Minggu lepas, sehari sesudah pilihan raya, saya duduk berderet di bangku sauna (jgn terperanjat, saya masih diberi rezeki untuk bercuti...hah!). Dalam kamar yang diliputi kabus panas dan bahang yang berwap-wap menikam ke kulit muka, menembak segala tepu dan kedut, di bangku sauna yang penuh itu saya pun bertenggek. Mereka berbual dalam samar-samar tapi saya hanya mendengar perbualan mereka.

Parti buli dah menang...
Nak tengok apa mereka boleh buat dah menang sekarang...
Mereka kata nak buat ini, nak reform itu, nak beri ini, nak tarik itu...kita tengok!
Cakap-cakap politik dalam kamar berkabus.
Cerita habis di sini.

Minggu lepas juga...
Otto kata dia tak suka parti baru ini...
Tomo kata dia tak pilih parti baru itu...
Tapi parti baru itu menang sampai memalukan parti lama...
Kenapa Otto? saya tanya. Pelik rasanya...
Otto kata entahlah...
Cerita habis di sini.

Parti bangkang tak perlu bangkang lagi.
Apahal dengan senario politik Jepun?
Entahlah...
Cerita habis di sini.

Nama ketua pembangkang: Hatoyama Yukio sama dengan Salji jantan di Gunung Merpati. 09/09/09


*********

No comments:

Post a Comment