Monday, October 19, 2009

Tatkala ilmu belum cukup...

Sejak semalam, perasaan ini bercampur baur. Nak marah tidak, rasa bosan pun tidak, nak sedih tidak pula, nak mengamok lagilah tak berfaedah. Semuanya tidak tapi semua-semua perasaan itu ada dalam dada ini...marah, bosan, sedih dan mengamok. (Sambil mengetuk kekunci ini...terkeluar nafas panjang!)

Ini semua sebab Si Tomo, si bujang yang masih berbaki di rumah ini. Dia kata dia nak wirelesskan laptop yang ada di biliknya. Sudah berapa kali dia sebut. Kali ini terasa perlu bertindak juga. Kami pergi ke Deo Deo (kedai menjual segala peralatan elektrik dan komputer). Kami pilih wireless router. Sebelum membuka kotaknya, saya membaca arahannya, macam senang saja untuk setting.
Balik rumah bila dah siap keluarkan segalanya, kami pun mula configure. Dekat dua jam, tak juga dapat masukkan sistem wireless. Tomo keluar, hampir sejam dia menghilang. Bila dia balik, katanya lap top saya masih terkunci. Butang kekunci wireless belum buka lagi. Alahai...macam nak ketuk kepala dengan anak lesung!
Kita tidur, esok pagi sambung. Selepas membuka access wireless. Buat punya buat akhirnya lap top dapat signal wireless tapi tak dapat detect sambungan modem.
Tomo keluar lagi. Dia pergi ke Deo Deo. Dia balik bawa alat lain. Yang lama itu rupanya defective. Rosak! Padanlah, setting sampai nak mampus 2 jam pun tak jadi-jadi.
Wireless router yang baru ini tak besar. Saiznya sebelah tapak tangan sahaja. Mulalah kami buat configure semula. Buat punya buat, setting punya setting. Agaknyanya dah 2 kali hampeh pun tak jadi, kali ini ingat dapek kan? Tak juga...jadah mana yang salah?
Itulah saya kata...perasaan bercampur baur. Bosan, marah, sedih, mengamok tapi kenalah tunjuk contoh baik kepada si bujang ini bukan?
Si bujang sambil buat boleh menyanyi-nyanyi lagi. Hisss...sabar betul hati anak aku seorang ini!
Emak dia pula yang tak boleh tahan!
Signal dah dapat tapi masih tak dapat sambungan ke modem. Tomo call syarikat router dan menanya. Syarikat router mengajar cara configuration. Dia faham. Cuma satu saja yang perlu.
User password untuk configure setting wireless router.
Mana nak dapatkan user password ini. Kenalah tanya syarikat broadband. Cari pula cari kotak modem untuk broadband. Punggah punya punggah.
Akhirnya terjumpa. Tapi tak ada pula tertulis user password. Mana nak dapatkan benda Allah ini?
Bosan, geram, sedih, mengamok dah masuk ke dalam dada. Tapi saya sebagai emak, mesti tunjuk contoh. Si bujang yang di sebelah cool saja. Aman saja wajah dia. Dalam dada emaknya pula dah macam lada berkisar-kisar dalam blender!
Giliran saya pula memicit butang telefon. Panggilan ke syarikat modem itu untuk mendapatkan user password-NTT.

Bila saya beli modem itu? Bulan November, tahun 2005.
Maaf puan, database kami hanya simpan data setakat 2 tahun sahaja. Komputer ini tidak ada data puan lagi...manis suara di hujung talian. Hormat dan berhemat. Yalah inikah Jepun, mana ada pekerja menengking-nengking.
Tapi saya pula rasa nak tenking dia!

Tapi sabar. Kena tunjuk contoh baik kepada anak bujang itu.

Apa punya database kalau tak simpan data? Data apa kan jadah?

Baiklah, saya tahan kebosanan, kesedihan, kemarahan.

Bila si manis hujung talian beri nombor ke pusat database. Saya pun dengan gembiranya ikutlah arahah.

Terdengar di hujung talian...waktu perkhidmatan kami dari pukul 9 pagi hingge ke 5 petang. Segala pertanyaan, sila... (dengan menghela nafas sepanjang-panjang...sepanjang-panjang, (sekali lagi) sepanjang-panjang..saya teringat Allah. Ini ujian. Sabar Leyla Shuri, sabar!

Itulah saya kata sehari dua ini, saya amatlah bosan, mengamok, sedih dan marah!

2 comments:

  1. hehehe boleh bayang kegeraman kak lela.. kalau nonie pun, mesti membara jer rasa... tapi apa lagi boleh dikata... saaaabaaar jerla ;)

    ReplyDelete
  2. Dear.
    Never had the chance to go to Okinawa when I was there. One day, perhaps...ikitai....

    ReplyDelete