Monday, September 13, 2010

Eid cooking

Pada hari raya saban tahun, saya masak rendang, ayam masak merah, nasi impit bersama kuah sate tapi tahun ini mood Hari Raya masuk diakhir-akhir Ramadan. Makanya saya tidaklah terasa suasana hari raya sangat. Lagi pun sedang mempercantikkan manuskrip yang perlu dilepaskan, sesungguhnya saya tidak terasa hari raya langsung!
Jadi saya buat masakan yang saya kepingin. Kalau bersendirian, saya memang tak masak yang saya ingin makan sebab tak berselera makan sendiri. Jadi hari raya ini saya balas dendam segala yang saya ingin makan bersama tetamu yang datang beraya.

Saya masak nasi bukhari daging bersama ayam tandoori.
Bakar roti pizza untuk dicecah bersama daging masak merah.
Buat kerabu sayur bersama kacang panjang dan daun kesum.
Daun salad saya siat-siat untuk dicampur asam umeboshi dijadikan salad.
Akhir sekali saya tumbuk lada panjang dalam 20 ulas, campurkan belacan bakar dan perahkan asam limau.

Punyalah kick makan beramai. Percaya tak ada seorang pelajar bertambah sampai 5 kali!
Saya cuba gunakan sayur-sayur dan daun-daun yang ada di rumah. Semua bahan asli tanaman sendiri.

Inilah cara yang saya akan buat pada hari-hari perayaan. Saya happy dengan makanan sendiri dan orang lain juga merasakan nikmat masakan saya.

**********

Di Aidil Fitri
Pintu rumah tertutup
menunggu tamu.

*******

3 comments:

  1. Selamat Hari Raya. Maaf zahir dan bathin. Btw tarikh hijri seharusnya 1431. -ep

    ReplyDelete
  2. salam EP,

    Ada tahun 1341 ada juga tertulis tahun 1941, agaknya masa menulis itu dalam kemamai-mamaian, hehehe.

    ReplyDelete