Monday, April 18, 2011

花王 

Yang tersirat

Tentu pernah melihat logo ini bukan? Mungkin produk ini ada di dalam rumah sendiri. Logo ini ada pada botol syampu, sabun mandi, lampin pakai-buang bayi (Merries), tuala wanita, pencuci cecair dan banyak lagi.
Nama logo ini senang saja. KAO. Memang sengaja dipermudahkan agar mesra pengguna dan sebutannya tidak menyukarkan.

Istilah
KAO membawa erti rupa, wajah, iras, muka. Itulah yang digambarkan bersama lambang logo ini.
Kita belah maksud tersiratnya pula.

Tulisan yang berbentuk  (KA) itu bermaksud hana atau bunga.
Di sisi hana itu pula 王 (OU), ini berbunyi ou yang membawa maksud raja.
Kedua-dua abjad ini 花王 jika dicantumkan berbunyi hana ou atau Raja Bunga. Lebih tepat maksudnya dikaitkan dengan raja segala keharuman bunga.
Tanpa meneliti tulisan kanji pada logo ini, Kao hanya difahamkan dengan rupa, wajah,iras atau muka sahaja.

Tetapi orang Jepun membacanya dengan abjad kanji yang membawa lebih dari maksud harfiah KAO iaitu Raja Bunga. 花王

*****

2 comments:

  1. salam.

    thanks for sharing the good info.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah terfikir apa maksud tersirat dalam brand Kao ini.

    Menarik rupanya. :)

    ReplyDelete