Thursday, January 03, 2013

Tengahnya dahan Pain (Pine).


Catatan pertama untuk tahun 2013 ini, saya keluarkan hiasan bunga perayaan tahun baharu yang saya gubah sendiri untuk rumah bapa mentua. Saya memang tak masuk campur dalam perayaan mereka, dan sebelumnya hiasan bunga ini saya tak ambil kisah pun. Entah kenapa sejak tahun lepas, kakak ipar yang selalu membuat gubahan ini kata dia tak buat lagi. Tahun lepas katanya dia pergi luar negara melancong jadinya dia serahkan kepada saya tanggung-jawap ini. Tapi tahun ini katanya dia tak buat lagi gubahan bunga hiasan.

Bunga hiasan tahun baharu dijual dalam set. Kalau dalam set, harganya lebih murah dari kalau beli berasing-asing. Saya yang tidak tahu bahan-bahan untuk hiasan perayaan, membeli yang dalam set sahaja.

Berasakan ilmu ikebana yang saya pelajari satu masa dahulu, dapatlah saya gubah mengikut aturan yang saya pelajari. Tapi pada hari perayaan, setiap bunga dalam set yang dijual ada maksud masing-masing. Contoh maksud pada bunga-bunga itu seperti daun pain perlu disusun di tengah pasu sebab ia paksi dalam kehidupan. Ada bunga yang membawa kebahagiaan, ada bunga yang membawa kekayaan, dan selanjutnya. Saya tidak perlu ambil tahu lambang pada bunga-bunga ini, ia menjatuhkan akidah orang Islam.

Jadi saya susun mengikut suara hati, mengambil kira aturan warna, aturan panjang pendek dahan, kehijauan daun dan hasilnya dalam gambar itu. Walaupun tidak memuaskan saya tapi saya rasa agak memadai memandangkan kesingkatan ilmu gubahan yang ada pada saya.

"Gubahan kamu ikut cara orang Malaysia!" kata ipar itu.

Kalau sudah tidak mahu lakukan, janganlah bersuara sebab bila sudah menolak, hak mengkritik tidak ada lagi. Sekurang-kurangnya kemukakan sahaja satu ucapan terima kasih.

*****

5 comments:

  1. Salam Tahun Baru Kak...
    Tidaklah ke Malaysiaan sgt..masih ada lagi ala-ala Jepun tu...Cantik dan unik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam tahun masihi 2013 puan aikido,

      sebenarnya saya rasa gubahan ini tidak begitu memuaskan hati sendiri tapi orang yang sudah menolak tugas tidak ada hak mengkritik sebab secara langsung hak itu sudah luput.

      Delete
  2. Macam marah kakak ipar!

    ReplyDelete
  3. cantik tuh..Ok sampai Msia nnt boleh buatkan utk saya ! haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok madam,
      untuk daun pain kita serkah-serkah daun pohon ru di Port Dickson :-)

      Delete