Thursday, October 31, 2013

Fon bimbit





Saya, yang tinggal di Jepun, negara yang termaju di dunia, saya (sekali lagi) tidak punya fon bimbit. Ada orang bila tahu saya tidak punya fon bimbit, terkejut.
Saya juga rasa pelik bahawasanya saya tinggal di negara termaju tapi tidak punya fon bimbit.
Banyak tugas-tugas rasmi sekarang memerlukan nombor fon bimbit. Ambil saja catatan di bawah ini ketika saya perlu menukar setting dalam google.


 "You must verify your mobile phone number by entering a code sent in a text message (SMS), before you can claim a custom URL."

Saya tidak punya "mobile phone" dan tidak dapat teruskan tugas ini. Bukan ini saja, banyak lagi sebelum ini tugas saya terhalang kerana tidak mempunyai fon bimbit.

Walau bagaimanapun, saya tidak pernah berasa tugas-tugas penulisan saya tersekat kerana tidak mempunyai fon bimbit. Segala hubungan yang saya lakukan lewat internet. Jika terdesak untuk menggunakan telefon juga sebagai keperluan dalam tugas-tugas, saya gunakan telefon skype.

Gambar telefon di atas itu seperti alat yang ada di rumah saya, fax dan fon bersama. Sudah 18 tahun kami gunakan. Zaman sebelum internet, saya menggunakan fax sebagai alat penghubung. Selepas e-mel dan internet menjadi kelaziman, fax itu tidak berfungsi lagi. Adik saya sudah menukar fon di rumahnya 3 kali tapi rumah saya masih gunakan alat yang sama.

Mungkin harinya akan tiba juga bila saya terpaksa dapatkan fon bimbit tapi selagi masih boleh bertahan tanpa alat ini, itu satu cabaran bagi saya.


Photo courtesy of Seshamo.com

*****

No comments:

Post a Comment