Thursday, November 05, 2015

Golden Point Award 2015

[click link above to view more photos]



Pada 3 Nov. 2015, saya menghadiri majlis penyampaian hadiah bagi Anugerah Pena Emas 2015.
Cerpen saya bertajuk "Kosong Di Atas Garis" mendapat tempat kedua dalam pertandingan ini.
Deretan panel penilai untuk bahagian cerpen ialah SN Anwar Ridhwan, En. Raman Daud dan Dr. Sa'edah Buang.
Ini buat julung-julung kalinya saya menerima anugerah sastera. Tempat majlis ini diadakan sangat bersejarah dalam pembangunan Singapura iaitu di rumah parlimen pertama di Singapura. Rumah ini sudah dijadikan pusat seni yang mengguna nama The Arts House. Rumah ini tempat Sir David Marshall, Lee Kwan Yew dan lain-lain para politik menandatangani surat-surat era pra dan pos Merdeka di Singapore.
Dan rumah ini juga menjadi sejarah bagi saya. Berdebar-debar jantung saya dalam waktu majlis sedang berlangsung.
Saya tanya Cik Puan Siti Aisyah yang mendapat tempat ke-tiga dalam bahagian cerpen juga, "Tak nervous kah, Siti?"
Dia balas, "Dua tahun lepas saya telah hadir majlis ini juga. Masa itu saya mendapat saguhati dalam bahagian cerpen. Tak nervous lagi."
Masa makan, kami beramah tamah dengan tetamu kehormat Setiausaha Parliament dalam Kementerian Budaya, Masyarakat dan Belia, En. Baey Yam Keng (dalam gambar).
Saya tidak kenal orangnya dan tidak sempat membaca profil beliau.
Saya fikir dia salah seorang sasterawan tempatan.
Saya berbasa-basi, "So, how many novels have you published?"
Saya perhatikan beliau terkejut sejenak, lalu beliau membalas, "I've written a few articles for my school before but I'm a member of the Parliament now and going into my third term."
Ara maaa...saya minta maaf berkali-kali dan nyatakan bahawa saya tidak tinggal di Singapura (tapi profil dia ada tertulis di kad program, alasan tak munasabah!)
Aduhai!!!


*****

No comments:

Post a Comment