Thursday, December 04, 2003

Kemalangan jalan raya

Kenapa agaknya purata kemalangan di negara Jepun rendah dibandingkan dengan negara lain. Pembayaran saman atas kesalahan undang-undang jalan raya kadang-kadang dikenakan sampai 30 tahun. Atau harus mengadaikan rumah membayar duit ganti-rugi bila tertuduh bersalah dalam kemalangan jalan raya.

Bukan pembayaran saman aje, lesen juga boleh dilucutkan dari pemandu. Untuk mendapatkan lesen terlucut itu, harus mengambil ujian memandu semula secara asalnya.

Tolakan mata bagi pemandu yang melanggar undang-undang yang ringan seperti salah meletakkan kereta atau tidak memakai tali keselamatan. Setiap kesalahan yang mengurangkan mata akan dikira dan jika mata itu habis, pemandu harus mengambil ujian memandu semula untuk menghidupkan lesen memandu.

Saya disaman atas kesalahan meletakkan kereta di depan bangunan Balai Raya. Waktu itu saya masuk ke kolam renang. Waktu saya berenang, ada terdengan pengumuman nombor kereta dan dihendakan tuan punya kereta mengalih kenderaannya. Saya tidak pasti nombor itu, padahal selepas ketahuan saman itu, barulah saya sedar nombor itu kereta saya!
Setelah habis berenang, saya menuju ke kereta tapi kereta saya tidak ada di situ lagi dan di tapak kereta dilekatkan nota, menyuruh saya ambil kereta di balai polis Naha. Kesemua pembayaran termasuk harga mereka menarik kereta saya ke balai polis dan bayaran letakkan kereta di tempat khas termasuk saman berjumlah yen27,000!

Serik rasanya dan selepas insiden ini, saya berjalan dan tidak memandu lagi ke kolam renang.

Setiap pelanggaran jalan raya, kedua belah pihak menanggung kesalahan. Pihak polis akan menjatuhkan purata kesalahan. Jika yang melanggar bersalah 70%, dia harus membayar harga kerosakan pada kereta yang dilanggar itu sebanyak 70%. Semua ini diuruskan melalui syarikat insurans, tidak ada duit tunai bertukar tangan.

The Japan Times: Nov. 27, 2003
(C) All rights reserved

SAPPORO (Kyodo) The Sapporo District Court on Wednesday ordered a woman who hit and killed a 9-year-old boy with her car in Hokkaido to pay around 54 million yen in damages to his parents.
The money will be paid in monthly installments that coincide with the date of the boy's death.

Presiding Judge Kazushi Teranishi ordered the 52-year-old woman to issue payments on the 18th of each month over a period of 30 years.

The ruling is partly in keeping with the demands of the parents of Toshihiko Doba, the fourth year elementary school student who died in the accident on Aug. 18, 2001.

Kazuhiko Doba, 45, and his wife, Kumiko, 38, sought damages of around 75 million yen.

They had also asked that the payments be made on the same date as their son's death, saying they did not want the woman to forget that a precious life had been taken.

The woman was convicted of causing injury and death through negligence and sentenced to 2 1/2 years in prison. Her car veered onto a sidewalk in the city of Kitahiroshima, plowing into four boys riding their bicycles.

The three other boys sustained injuries.

In a separate ruling in July, the Tokyo District Court ordered a 59-year-old truck driver to pay damages in a similar fashion. The truck driver caused an accident on the Tomei Expressway in Tokyo that resulted in the deaths of two girls, aged 1 and 3.

No comments:

Post a Comment